Mindfulness lounge

Bij de bodyscan meditatie is jouw lichaam – JOUW BODY – het onderwerp van meditatie. Deze meditatie brengt je uit je hoofd in je lichaam. Veel mensen leven veel vanuit hun hoofd waardoor ze minder contact maken met hun lichaam, terwijl het lichaam zoveel eerder signalen geeft dan JOUW MIND.

Het doel van deze meditatie is om aandacht te hebben voor je lichaam en te voelen wat en waar je iets in je lichaam ervaart. 

3 voordelen van een bodyscan meditatie

Contact met je eigen lichaam

De bodyscan meditatie is een meditatietechniek om het contact met je lichaam te herstellen. Door je echt bewust te worden van hoe je lichaam voelt krijg je meer contact met de diverse sensaties in je lichaam. Sensaties die je wellicht nooit eerder gevoeld hebt, of waar je nooit zozeer over nagedacht hebt. Je leert hierdoor beter aandacht aan je lichaam te besteden, vriendelijker naar je lichaam te worden en meer daadwerkelijk in je lichaam te leven. Je leert je lichaam beter kennen, waarderen en accepteren.

Loslaten van spanning en stress

Bij de bodyscan meditatie ga je ieder gedeelte van je lichaam systematisch langs. Je ademt een aantal keer in naar en uit van het gedeelte waar je op dat moment bent, waarna je het loslaat en je je aandacht op het volgende gedeelte richt. Op het moment dat je de sensaties, gedachten en beelden – die je associeert met dat specifieke gedeelte van je lichaam – los laat, laten de bijbehorende spieren ook los. En de spanning die in die spieren is opgebouwd komt daarbij ook los.

Beter communiceren

Uit onderzoek blijkt dat mensen die mindful zijn, beter communiceren. Dat wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat ze goed kunnen luisteren en niet direct met hun oordeel klaar staan. Daarnaast blijkt dat mindfulness helpt om meer compassie met anderen te hebben. Klaarblijkelijk is het zo dat inzicht in je eigen lijden je ook helpt om mee te voelen met de problemen van anderen.

Deze meditatie is gericht op lichamelijke gewaarwordingen. Hier wordt de aandacht gericht op sensaties in het lichaam. Dat kunnen zowel puur fysieke gewaarwordingen zijn zoals het contact met de zitting van de stoel, als emotionele reacties zoals spanning in de borststreek.

Als een bepaalde lichamelijke gewaarwording op de voorgrond staat wordt daar de aandacht op gericht totdat de aandacht getrokken wordt door weer een andere gewaarwording. De instructie is steeds het opmerken en toelaten van aanwezige gewaarwordingen in de lichaamsdelen zonder er iets aan te willen veranderen.

Naast de ademhaling en lichamelijke gewaarwordingen kan men in de meditatie de aandacht richten op geluiden, op gedachten in de vorm van woorden of zinnen (innerlijke spraak) en op gedachten in de vorm van beelden (herinneringen, fantasieën). Keuzeloze aandacht is een andere meditatieoefening, waarin de aandacht breed is en alles omvat. Er is geen vast aandachtspunt. Men stelt zich volledig open voor wat er zich in het bewustzijn aandient en weer verdwijnt zonder iets te doen.

Lichamelijke gewaarwordingen

met Annelies Hulsebosch